A márkaépítés 5 alappillére

Találd meg a benned rejlő erőt!  

A tudáson és a szakértelmen túl egy látványos megjelenés, egy kifejező logó, egy figyelemreméltó névjegykártya mind fontos eleme egy vállalkozásnak, de önmagában ezek nem elegendőek a sikerhez. Ahhoz, hogy egy jól működő, erős márkád legyen, az alapoktól kell kezdened. Ha tudod, hogy ki vagy, mit szeretnél elérni, miben vagy más, mint a többiek, kikhez szólsz, és nekik mit tudsz nyújtani, akkor erre már egy stabil márkát lehet építeni. Ha mind az 5 alappilléred megvan, a márkád biztosan nem fog billegni, nyugodtan építkezhetsz rá!

1. Ki vagy, mit csinálsz? Mi a te történeted?

Önmagadat, a küldetésedet nem kitalálni, hanem megtalálni kell! Egy kitalált történet nem valós tulajdonságokra épül, így nem fogod magadénak érezni, és soha nem lesz hiteles. Áss inkább a dolgok mélyére!
Egy stabil márka építéséhez szükség van arra, hogy felmérd ki is vagy valójában. Gyűjtsd össze, hogy melyek a szakmai és személyes jellemzőid, mivel foglalkozol, milyen terméket állítasz elő, miért van erre szükség, és mi az, amiben igazán hiszel.

Talán már régóta tevékenykedsz a szakterületeden, de sosem gondoltál bele, hogy miért is kezdted el. A sikeres vállalkozások legtöbbször valamilyen szenvedélyből, személyes élményből fejlődnek ki. Biztos neked is van egy meghatározó élményed a vállalkozásoddal kapcsolatban. Keresd meg! Egy személyes történet közvetlenebbé, szerethetővé teszi a márkád és érzelmeket vált ki, ez jó alap lehet a márkaépítéshez!

2. Mi a célod?

Minél konkrétabban meghatározod a céljaidat, annál könnyebb lesz megtervezni a hozzá vezető útvonalat. Legyél alapos! Az nem pontos cél, hogy “Új vevőket akarok szerezni!”, pontosítsd legalább így: “Ebben az évben legalább 100 új vevőt akarok szerezni, olyan vevőket, akiktől hosszú távon számíthatok bevételre!”

A márkaépítés feladata, hogy miután megtaláltad azokat az értékeket, amelyek benned rejlenek, és mások számára érdekesek, vonzóak lehetnek, ezeket úgy juttasd el a célközönségedhez, hogy az fel is keltse az érdeklődésüket. A célod meghatározása azért nagyon fontos lépés, mert ennek alapján kerül megfogalmazásra az üzeneted (pl.: te vagy a legjobb valamiben, olyan terméked van, mint senki másnak, ilyen gyorsan csak te szállítasz, stb.) és ez nagy vonalakban azt is meghatározza majd, hogy ki lesz a te célközönséged.

3. Kikhez szólsz?

A vállalkozók jellemző válasza erre a kérdésre: „Hát mindenkihez!”, javaslom, hogy inkább gondolkozz és válassz célravezetőbb utat magadnak!
A márkaépítés során meg kell határoznod, hogy kikhez szólsz, kiknek szeretnéd eladni a terméked/szolgáltatásod, ugyanis ők lesznek a te célcsoportod. Törekedj a jól körülhatárolható, közös jellemzők megtalálására. Különböző oldalról próbáld megvizsgálni őket: milyen korosztályba tartoznak, milyen neműek, hol élnek, milyen problémájukra, igényükre tudsz te megoldást nyújtani, már ismernek-e téged?

Célcsoportod megismerésével könnyebben rá lehet jönni, hogy hol érheted el őket, milyen felületen célszerű kommunikálnunk feléjük, milyen nyelvezettel szólítsd meg őket és mi az, ami érdekes lehet számukra termékedből vagy szolgáltatásodból. És nem utolsó sorban sokkal pontosabban és költséghatékonyabban érheted el őket, ha nem célzol mindenkire.

4. Kik vannak a piacon?

Sok vállalkozóval találkoztam, aki a konkurenciával nem foglalkozik, nem is vesz róluk tudomást. Sajnos ez hibás lépés.
Hogy mi a közös a konkurens cégekben és benned? Az, hogy mindannyian ugyanolyan vagy hasonló problémára kínáltok megoldást vevőiteknek! Vajon miért őket választják az ügyfeleik, miben jobbak, miben mások, mint te?
A konkurencia megismerése számos problémára adhat megoldást, lehetőséghez juttathat és költséget, időt is spórolhat neked az, ha megismerve őket az általuk elkövetett hibákat te már nem követed el.

5. Miben vagy más? Emeld ki!

Ma már nem elég csak szakmailag jónak lenni, és korrekten működni, mert ezt a feltételt sokan mások is teljesítik. A piaci szereplőket a szakmai és személyes tulajdonságaik komplex együttese határozza meg, a különbséget pedig az adja, hogy ki mit tud ebből kiemelni és ezt hogyan tudja megmutatni, elmondani a vevőinek. Keresd meg, hogy te miben tartod magad, a terméked vagy szolgáltatásod kivételesnek, mert a konkurenciáid közül az igazi erősséged kommunikálásával tudsz majd igazán kitűnni és megjegyezhetővé válni!

Ha ezt az 5 alappillért jól meghatároztad, akkor lehet nekiállni az arculatod megalkotásának, meglévő arculatod célokhoz igazításának, majd a kommunikációs stratégiád kidolgozásának és megvalósításának.

Ne feledd!

Ez az 5 alappillér azonban nincs bebetonozva! A te fejlődésed, a piaci szereplők, viszonyok változása, az igények alakulása, a célcsoportod bővülése mind olyan tényezők, amelyeket folyamatosan figyelemmel kell kísérned és reagálnod kell rá az alappillérek finomításával.

Ez a megismerés igazán izgalmas dolog lesz, szívesen segítek neked ebben!